Op 30 mei is de volgende bijeenkomst Leren van Gedrag, van het swv in samenwerking met Expertiseteam Fritz.
Let op: dit is een aangepaste datum.
Deze keer over het jonge kind. In de dagelijkse praktijk tonen kwetsbare jonge kinderen (2-8 jaar) door hun gedrag dat ontwikkeling en leren ingewikkeld voor ze is. Dit roept voor de leraar telkens weer de vraag op: hoe bouw je een kwaliteitsvolle relatie op met jonge kinderen die gedragsmatig voor grote uitdagingen zorgen?
De bijeenkomst vindt plaats van 15.00 tot 17.00 uur op een locatie in Utrecht. Daarover hoor je na aanmelding meer.
In de dagelijkse praktijk tonen kwetsbare jonge kinderen (2-8 jaar) door hun gedrag dat ontwikkeling en leren ingewikkeld voor ze is. Dit roept voor de leraar telkens weer de vraag op: hoe bouw je een kwaliteitsvolle relatie op met jonge kinderen die gedragsmatig voor grote uitdagingen zorgen? Kinderen die de groep verstoren of geen contact aangaan met jou als leraar kunnen zorgen voor grote twijfels en onzekerheid en zet de pedagogische sensitiviteit onder druk. Recent Europees onderzoek heeft aangetoond dat de sensitiviteit van pedagogisch medewerkers en leraren voor de huidige en latere cognitieve, gedrags- en sociaal emotionele ontwikkeling van jonge kinderen zelfs een compenserend effect kan hebben op de totale ontwikkeling. Kwalitatieve leraar-kind interacties zijn noodzakelijk voor alle kinderen om zich goed te voelen in de klas en om voldoende kansen te hebben voor hun verdere sociaal-emotionele en academische ontwikkeling.
Lyda Lissenburg is begonnen als leerkracht op een Pi-school met jonge kinderen met meervoudige, complexe gedragsproblemen. Nu begeleidt en ondersteunt zij, als schoolpsycholoog, al meer dan 20 jaar leerkrachten in het speciaal onderwijs en in het regulier onderwijs bij leerlingen met een risicovolle ontwikkeling, en geeft zij trainingen aan ouders van kinderen met “pittig gedrag”. Lyda is altijd op zoek naar wetenschappelijk onderzoek zodat er zowel thuis als op school ondersteuning ingezet wordt die ook daadwerkelijk effectief is. Omdat bij jonge kinderen spel zo’n belangrijke functie heeft, werd ik ook heel nieuwsgierig naar de interventie “Playing 2 gether”, die Annerieke Boland (lector aan de Hogeschool van Amsterdam) in Nederland promoot. Deze interventie wordt al in diverse landen in Europa ingezet en leerkrachten zijn er bijzonder enthousiast over. Dus het wordt tijd dat we hier ook in Nederland mee aan de slag gaan. Want gedragsproblemen zien verdwijnen door te spelen met jonge kinderen, dat is toch fantastisch!
Playing together heeft als doel de kwaliteit van de interactie tussen leraar en kind te verbeteren door middel van spel.
De bijeenkomst vindt plaats op 30 mei van 15.00 tot 17.00 uur. De locatie is in Utrecht en wordt later bekendgemaakt.