Categorieën
Nieuws

Kennis delen | Leren van gedrag

Binnenkort is het weer zo ver! In 2025 is er weer een Leren van Gedrag !

Graag willen we in 2025 behalve kennisdeling ons ook gaan richten op kennisbenutting.
Daarom kiezen we ervoor 2025 te openen met een drieluik over (Trauma)sensitief Onderwijs. Een bijeenkomst van kennisbenutting heeft meer een karakter van workshop dan kennisdeling met een onderzoeker.

De 3 workshops zijn van 15.00 – 17.00 uur, de locatie wordt nader bekend gemaakt. Deze workshops zijn als een drieluik vormgegeven en tevens los van elkaar te volgen.

De workshop wordt gegeven door twee Begeleiders Gedrag in Onderwijs van het Expertiseteam Fritz. Het Expertiseteam Fritz ondersteunt leerkrachten en scholen die beter willen inspelen op de onderwijsbehoeften
van leerlingen en doen dat bij voorkeur ‘evidence informed’.

Expertiseteam FRITZ zal in het kader van kennisbenutting de vertaalslag maken naar de praktijk. Deze workshops zijn ook geschikt voor scholen die (nog) geen scholing hebben gehad in traumasensitief lesgeven. De nadruk zal liggen op het sensitief pedagogisch handelen, een aanpak die voor alle kinderen in de klas goed is.

Workshop 1: Trauma sensitief onderwijs – Hoe we sensitief lesgeven aan alle kinderen in de groep.
Wanneer: woensdag 12 februari 2025 15.00 – 17.00 uur; de locatie wordt nader bekend gemaakt.


Uit onderzoek en ervaring weten we dat veel kinderen al op jonge leeftijd ingrijpende of zelfs traumatische ervaringen hebben meegemaakt. Bij trauma denken we meestal aan grote, heftige ingrijpende gebeurtenissen,
maar realiseer je dat het ook gaat om kinderen die opgroeien in armoede, bij gescheiden ouders of ouders die in (vecht)scheiding liggen, pleegzorg & adoptie. Kortom kinderen die opgroeien in gezinnen waar ouders zelf
zoveel zorgen hebben dat ze minder beschikbaar zijn voor de opvoeding.

Kinderen nemen deze ervaringen mee als ze bij jou op school en in de klas komen. Dit geeft stressreacties en kan ertoe leiden dat kinderen zich gedragen op een manier die jou uit balans brengt. De relatie met jou, met
andere volwassenen en met leeftijdsgenoten kan instabiel of onvoorspelbaar zijn. Je gebruikelijke aanpak – interventies die probleemloos lijken te werken bij andere leerlingen – werken bij hen mogelijk niet. Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen kan vragen om een sensitieve benadering en soms ook een specifieke aanpak.

In deze workshop reiken we kennis en vaardigheden aan die je helpen effectief les te geven aan kinderen die ingrijpende gebeurtenissen hebben meegemaakt. Je leert hoe de basisprincipes van (trauma)sensitief lesgeven
kunnen bijdragen aan het welzijn en de ontwikkeling van deze, maar ook andere kinderen in de groep. Deze workshop is ontwikkeld op basis van het boek Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen geschreven door Leony
Coppens, Marthe Schneijderberg en Carina van Kregten. Expertiseteam FRITZ zal in het kader van kennisbenutting de vertaalslag maken naar de praktijk.

Workshop 2: Trauma sensitief onderwijs – Vergroten van veerkracht en ondersteunen van zelfregulatie bij ongewenst of orde verstorend gedrag.
Wanneer: donderdag 3 april 2025 ; 15.00 – 17.00 uur; de locatie wordt nader bekend gemaakt
.


Ongewenst gedrag van kinderen is te bekijken als stressreactie op triggers of factoren uit de omgeving. Vechten of vluchten is dan vaak in het gedrag zichtbaar. Als leerkracht en schoolteam heb je dan een pedagogische
opdracht om je leerling nieuwe zelfregulerende vaardigheden aan te leren. Veerkracht van kinderen wordt vergroot in een omgeving waarin het aanleren van deze -voor hen nieuwe – vaardigheden gerichte aandacht
krijgen. In deze workshop leer je omgaan met die ordeverstoringen, het ondersteunen van zelfregulatie en helpende sensitieve ‘taal’ daarbij. Het is hierbij belangrijk je te realiseren wat je grenzen in deze pedagogisch
opdracht zijn en hoe je het onderwijs aan deze kinderen kunt volhouden.

Workshop 3: Trauma sensitief onderwijs – De lesmodule ‘Wat je meemaakt’.
Wanneer: dinsdag 1 juli 2025 ; 15.00 – 17.00 uur; de locatie wordt nader bekend gemaakt.


De lesmodule is ontstaan vanuit behoefte van leerkrachten om met de thema’s van de trauma sensitieve onderwijsvisie aan de slag te gaan samen met leerlingen. Om leerkrachten hierbij te ondersteunen is de
lesmodule ‘Wat je meemaakt’ ontwikkeld. Door de verbinding tussen de training ‘Traumasensitief onderwijs’ en de lesmodule ‘Wat je meemaakt’ ontstaat er een gedeelde taal voor leerkrachten en leerlingen over stress,
trauma en regulatie. Hierdoor kunnen leerkrachten en leerlingen aan de slag met deze thema’s in het dagelijks leven op school. Deze module is ontwikkeld voor scholen als onderdeel van hun implementatie van
traumasensitief lesgeven (Lesmodule Wat je meemaakt | Traumasensitief Onderwijs).

Expertiseteam FRITZ maakt in deze workshop een vertaalslag naar wat scholen kunnen doen nog zonder dat zij zich specifiek geschoold hebben in traum2wasensitief onderwijs. Een versterking van het aanbod op het gebied van Sociaal Emotioneel Leren in de basisondersteuning versterkt sensitief onderwijs voor alle leerlingen.

Ik ben erbij!