Wie zijn wij

Ons verhaal

Wij zijn het Samenwerkingsverband Utrecht PO. Wij doen gewoon wat nodig is zodat ieder kind in de stad Utrecht een passende onderwijsplek heeft. Om dat te realiseren, delen we onze expertise met iedereen die, net als wij, altijd aansluit bij de behoeften van een kind.

Wij richten ons op een sterke basis op school, op extra ondersteuning die we samen met onze kernpartners buurtteams, jeugdgezondheidszorg en leerplicht bieden en op specialistische ondersteuning vanuit speciale voorzieningen.

Essentieel in ons handelen, zijn ruimte bieden voor vrijheid, vertrouwen geven en verantwoordelijkheid nemen.  Zorgdragen voor een passende plek voor elk kind kunnen we niet alleen. Dat doen we samen met de bestuurders en de medewerkers van ruim 130 scholen, met de ouders en met onze partners in de stad Utrecht.

Alleen met elkaar bereiken we het beste voor elk kind. Daar zijn we van overtuigd.

Het team

Maak kennis met het team van SWV Utrecht PO.
Wil je onderdeel uitmaken van ons team? Kijk dan hier voor de vacatures.

Zoek je een consulent uit een bepaald TPO, een consulent uit een bepaalde wijk of een collega met een specifieke functie? Maak dan gebruik van onderstaande zoekbalk met zoektermen als ‘TPO 1’, ‘platform’ of ‘beleidsmedewerker’.

    • Renske Beijer

      Renske Beijer

      Consulent TPO 3 Zuid/Zuidwest

      “Goed voor elkaar betekent voor mij: door een open houding, oprechte interesse en écht te luisteren, met elkaar op zoek gaan naar het gemeenschappelijke doel en de krachten bundelen om dit doel te behalen. Samen bereik je meer dan alleen."

    • Maaike Blom

      Maaike Blom

      Consulent TPO 3 Zuid/Zuidwest, Medewerker Platform 2-4 jarigen

      ‘Goed voor elkaar’ betekent voor mij dat we in verbinding met elkaar en met oog voor elkaar op zoek gaan naar de vragen die spelen bij en rondom een kind. Dat doen we sámen: samen met het kind, de leerkracht(en), met zijn of haar ouders, met de intern begeleider en belangrijke anderen die bij kunnen dragen aan het creëren en organiseren van het best passend onderwijs. Als een kind (weer) goed in zijn/haar vel zit, als een leerkracht voelt dat zij/hij de leerling weer verder kan helpen groeien, als ouders vertrouwen hebben en een tevreden kind uit school zien komen, dan ga ik voldaan en met een grote glimlach weer op weg naar de volgende vraag.

    • Marieke Bos

      Marieke Bos

      Lid TLC

      ‘We zijn alleen succesvol als we bereid zijn om samen te werken. En dat lukt wanneer we elkaar echt zien en horen. Want die diep menselijke behoeften heeft iedereen. Wanneer je bezig bent met de ander en niet met jezelf, kun je plaats maken voor elkaars verhaal.’

    • Diane van Brakel

      Diane van Brakel

      Consulent TPO 4 West/Leidsche Rijn

      'Werken vanuit oprechte belangstelling met respect voor elkaar, zijn kernwaarden voor mij in mijn handelen. Een kind volop in ontwikkeling heeft de ander nodig om een volgende stap te kunnen maken. De een wat meer dan de ander. Het is de uitdaging om voor ieder kind dat zetje te vinden wat nodig is om verder te kunnen ontwikkelen. Ik geloof daarbij in een systemische benadering waarbij ieder weer kan voelen in zijn kracht te kunnen staan. Samen kom je verder. Dat is voor mij “goed voor elkaar”.'

    • Canan Dada

      Canan Dada

      Secretaresse

      ‘Ik heb altijd een passie gehad voor werken in het onderwijs. Bij het samenwerkingsverband wacht elke dag een nieuwe uitdaging met hele fijne collega’s. Wanneer we goed voor elkaar zijn en goed samenwerken, is dit ook goed voor ’t kind.’

    • Kelly Duijn

      Kelly Duijn

      Consulent TPO 3 Zuid/Zuidwest

      "Samen kun je meer dan alleen. Iedereen brengt zijn eigen achtergrond, ervaring en kennis in gesprekken mee. De betrokken professionals, maar ook de ouders die hun kind natuurlijk als één van de beste kennen. Het is belangrijk dat we elkaar weten te vinden, elkaar bevragen, elkaar complimenteren, maar ook kritisch durven zijn. Zo kom je tot open gesprekken en daarmee dichterbij het uiteindelijke doel: passend onderwijs voor elk kind."

    • Sandra van den Eijnde

      Sandra van den Eijnde

      Consulent TPO 1 Noordwest/Overvecht

      ‘Ik vind het erg belangrijk om samen op te trekken en dingen te doen. Want niemand is beter of belangrijker dan de ander. Ik doe dat door niet te snel te oordelen en te handelen maar vooral goed te luisteren en boven de materie te gaan hangen.’

    • Frytzen Erich

      Frytzen Erich

      Consulent TPO 1 Noordwest/Overvecht

      ‘Rekening houden met elkaar. In alle opzichten. Daar draait het voor mij om. Hoe is iemand, hoe zit iemand in zijn vel, wat moet je wel of niet zeggen en doen? Door zorgzaam te zijn creëer je gelijkwaardigheid en dat heb je nodig om tot het beste resultaat te komen.’

    • Annelies Frehe

      Annelies Frehe

      Directiesecretaresse

      'Ik vind het fijn om een bijdrage te leveren aan iets wat voor een groter collectief belangrijk is, ook al ben ik maar een klein radertje in het geheel. Het motto van SWV Utrecht PO spreekt mij dus aan. Goed voor elkaar: goed doen voor de ander, maar ik ben in mijn werk ook een echte organisator en heb het dus graag ‘goed voor elkaar’.'

    • Anne Gorter

      Anne Gorter

      Consulent TPO 2, 4 en 5

      'Om elke leerling optimaal te laten ontwikkelen, is een goede samenwerking tussen school, ouders en kernpartners essentieel. Samenwerken doe je door naar elkaar te luisteren, te verbinden en te versterken wat er goed gaat. Samen gaan we op zoek naar mogelijkheden en wat een leerling nodig heeft om zich verder te ontwikkelen. Wanneer dat lukt hebben we het samen ‘goed voor elkaar’.

    • Ferdi ten Ham

      Ferdi ten Ham

      Consulent TPO 4 West/Leidsche Rijn

      ‘Bij al het werk wat ik doe, staat de verbinding centraal. De ander echt begrijpen door te luisteren, je in te leven en af te stemmen om uiteindelijk met elkaar tot een oplossing te komen. Dat is het mooie van mijn werk.’

    • Petra Harpe

      Petra Harpe

      Consulent TPO 4 West/Leidsche Rijn

      ‘Goed voor elkaar staat voor mij vooral voor een toezegging naar alle mensen met wie ik werk. De toezegging om de hulpvraag te begrijpen, te ontdekken wat nodig is en tot een oplossing te komen. En dat alles in het vertrouwen dat het in gezamenlijkheid altijd lukt.’

    • Helen Heemskerk

      Helen Heemskerk

      Lid TLC

      "Ondersteuning moet duurzaam en integraal zijn. Daarom zorgen we dat deze goed en in samenhang met de andere leefgebieden van de leerling wordt doorgevoerd. De rol van de ouders is daarbij altijd belangrijk: staan zij erachter en wat kunnen zij zelf bijdragen?"

    • Mirjam Hessing

      Mirjam Hessing

      Facilitair medewerker

      ‘Ik werk zoals ik zelf graag behandeld wil worden. Ik ben voor veel mensen het eerste contact en aanspreekpunt van het samenwerkingsverband. Daarom wil ik iedereen vriendelijk en zo goed mogelijk te woord staan. Als je positief bent, bereik je het meest.’

    • Dieuwke van Kraaij

      Dieuwke van Kraaij

      Consulent TPO 5 Vleuten - De Meern

      ‘Samen staan we sterk. Vanuit deze gedachte werk ik samen met alle betrokkenen rondom het kind. Door alle partijen te verbinden en in hun kracht te zetten kun je met elkaar mooie stappen maken. Het belangrijkste uitgangspunt is het kind gelukkig te zien. Zodra dat bereikt is, voelt een kind het vertrouwen om zelfstandig verder te groeien.’

    • Paulien Lagerweij

      Paulien Lagerweij

      Consulent TPO 1 Noordwest/Overvecht

      "Voor mij betekent “goed voor elkaar” met open houding, oprechte interesse en zonder oordelen luisteren naar wat jij als leerling, ouder, intern begeleider of leerkracht vertelt. Door vragen te stellen en mee te denken onderzoek ik samen met jou wat de eerste stap kan zijn in de gewenste richting en wat je ervoor nodig hebt die stap te zetten."

    • Bertien Landzaat

      Bertien Landzaat

      Consulent TPO 1 Noordwest/Overvecht, Coördinator Platform 2-4 jarigen

      ‘Goed voor elkaar betekent voor mij alles goed op orde hebben en vooral goed voor elkaar zorgen. Menselijk contact is wezenlijk voor mij. Vanuit verbinding kunnen we samen ontdekken hoe we een kind het best tot zijn of haar recht kunnen laten komen. Als dat lukt ben ik tevreden.’

    • Hanne Langeveld

      Hanne Langeveld

      Consulent TPO 4 West/Leidsche Rijn

      ‘Ik wil goed voor elkaar uitstralen en meenemen wanneer we elkaar ontmoeten, inspireren en ondersteunen. Als we daarbij transparant en eerlijk zijn, kunnen we het kind optimaal tot ontwikkeling laten komen. En dat doen we samen met de school én de ouders.’

    • Augusta van Oene

      Augusta van Oene

      Consulent TPO 2 Noord/Oost/Binnenstad

      ‘Vanuit duidelijkheid en openheid ga ik samen op zoek naar mogelijkheden en kansen voor het kind. Ik denk met vertrouwen en respect mee waarbij ik het belangrijk vind dat een ieder dit doet vanuit eigen verantwoordelijkheid. Soms is er een uitdaging, soms een snelle oplossing en soms is het puzzelen op zoek naar antwoorden. Dat kan alleen door samen te werken. Als ons dat met elkaar lukt, en daar geloof ik in, dan zijn en hebben we het ‘goed voor elkaar’!

    • Aukje Oldeman

      Aukje Oldeman

      Consulent TPO 1 Noordwest/Overvecht, Medewerker Platform 2-4 jarigen

      "In mijn werk vind ik mijn drijfveer in het verhelderen van de beeldvorming van een kind met ontwikkelingsproblemen. Ik heb mij bewust gespecialiseerd in het jonge kind, omdat er bij vroege signalering preventief veel mogelijk is. Het inspireert mij om met ouders, school en andere betrokkenen bij te dragen aan een passend onderwijsaanbod en zo nodig behandeling. Mijn ervaring is dat vanuit een betrokken, empathische houding het altijd mogelijk is elkaar te vinden in het belang van het kind. Ook daagt het mij uit om vanuit mijn expertise ouders en leerkrachten optimaal te ondersteunen."

    • Yvon den Ouden

      Yvon den Ouden

      Consulent TPO 3 Zuid/Zuidwest

      "Gewoon luisteren, écht luisteren. Naar alle partijen en zonder oordeel. Dat is waar het voor mij begint.
      Door écht te luisteren én het perspectief van de ander te durven zien wordt vaak mooi duidelijk wat er speelt en wat de echte vraag is.
      En als de vraag helder is: Aan de slag! Met elkaar, betrokken en in openheid.
      Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Dat is voor mij ‘goed voor elkaar’."

    • Mijke Raaijmakers

      Mijke Raaijmakers

      Consulent TPO 5 Vleuten - De Meern

      "Samen is voor mij belangrijk in mijn werk. Samen werken met collega’s, school, ouders en kernpartners. Samen door goed te luisteren, met respect voor elkaar en in vertrouwen. Samen doen wat goed is voor een kind. Dat is ‘Goed voor elkaar'!"

    • Seline Roelofsen

      Seline Roelofsen

      Lid TLC

      ‘Zorgzaam zijn op alle lagen. Dat is heel belangrijk voor mij. Zorgzaam voor collega’s, scholen, ouders en natuurlijk kinderen. Zorgzaam zijn is echte kernwaarde voor mij en onlosmakelijk verbonden met mijn werk. We komen immers in actie wanneer zorg nodig is.’

    • Mariëtte van Schijndel

      Mariëtte van Schijndel

      Consulent TPO 5 Vleuten - De Meern, Medewerker Platform 2-4 jarigen

      ‘Niemand wil een kind ongelukkig zien. Als een kind blij en tevreden is, gaat het ook goed met de ouders en de leerkracht. Dan hebben wij ons werk goed gedaan. Dat betekent samen zoeken naar creatieve en mooie oplossingen waarbij kleine nuances het verschil al kunnen maken.’

    • Barbara Schrover

      Barbara Schrover

      Consulent TPO 1 Noordwest/Overvecht

      ‘Ik houd ervan dat alles lekker goed is georganiseerd. Want dan krijg je wat je verdient en wat je nodig hebt. Daarvoor moet je goed voor elkaar zijn. Dat is voor mij een vanzelfsprekende waarde en ik zet alle zeilen bij om dat voor elkaar te krijgen.’

    • Maryse Schuijt

      Maryse Schuijt

      Consulent TPO 1 Noordwest/Overvecht

      ‘Mijn passie en kracht ligt in het verbinden van relaties en het stimuleren van goede gesprekken tussen verschillende partijen. Daarbij is elke betrokkene belangrijk en elke bijdrage noodzakelijk. Vertrouwen, betrokkenheid én luisteren naar elkaar zijn hierin onmisbaar!’

    • Monique van Selow

      Monique van Selow

      Consulent TPO 4 West/Leidsche Rijn, projectleider hoogbegaafdheid

      ‘Luisteren naar elkaar en open staan voor elkaars visie en deskundigheid zijn belangrijke voorwaarden om recht te kunnen doen aan de behoeften van leerlingen. De afgelopen jaren heb ik gezien hoe dit leidt tot mooie aanpakken waar leerlingen echt bij gebaat zijn.’

    • Erna Siegers

      Erna Siegers

      Consulent TPO 2 Noord/Oost/Binnenstad

      ‘Ik werk graag oplossingsgericht. Dat betekent voor mij met elkaar zorgvuldig afwegen wat het meest passend voor een kind is. En dat doe ik altijd vanuit een positieve mind set: wat kan er wel? Daarmee creëer je openingen, ruimte en mogelijkheden. Dat stemt me vrolijk.’

    • Anne-Marthe Sigmond

      Anne-Marthe Sigmond

      Consulent TPO 5 Vleuten - De Meern

      ‘Ik help kinderen, ouders en leerkrachten graag om in hun kracht te komen. Vooral door goed te luisteren en iedereen te zien en te horen.. Zo ontstaat harmonie en daarmee een goede voedingsbodem voor samenwerking. Het is voor mij een natuurlijke manier van doen.’

    • Jetta Spaanenburg

      Jetta Spaanenburg

      Directeur

      "Ieder van ons brengt een verhaal mee. Ook mijn eigen verhaal maakt ons verhaal als SWV, samen met alle andere verhalen. ‘Goed voor elkaar’ betekent voor mij dan ook goed met elkaars verhalen omgaan en goed voor jezelf zorgen. Dat doe ik door vragen te stellen, te luisteren, vertrouwen te geven, samen te denken, respectvol perspectieven te wegen en soms mijn mening te vertragen. Ik geloof dat ik daardoor ieders vrijheid en verantwoordelijkheid kan vergroten om gewoon te doen wat nodig is."

    • Wendy Steenbergen

      Wendy Steenbergen

      Consulent TPO 1 Noordwest/Overvecht

      ‘Het is mijn passie dat ieder kind binnen zijn of haar mogelijkheden goed onderwijs krijgt. De taal- en spraakontwikkeling zijn daarbij erg belangrijk. Je kunnen uiten, ontwikkelen en contact maken met anderen, dàt gun ik ieder kind!’

    • Wieneke Swüste

      Wieneke Swüste

      Beleidsmedewerker onderwijs en kwaliteit

      ‘Ik versterk wat we al doen, leg verbindingen waar mogelijk en blijf vernieuwen. Om onze kwaliteit hoog te houden kijk ik zowel samen terug en werk ik ook graag met elkaar aan nieuwe plannen. Want alleen door samen te werken, kun je de beste kwaliteit halen.’

    • Joke Tamminga

      Joke Tamminga

      Consulent TPO 2 Noord/Oost/Binnenstad

      ‘Ieder kind verdient precies dezelfde aandacht. Ik vind het belangrijk om met elkaar te kijken wat er kan en haalbaar is, daarvoor de mogelijkheden te zoeken en dan in actie te komen. Daarmee kun je echt een verschil maken en soms zit dat in hele kleine dingen.’

    • Patricia van Tergouw

      Patricia van Tergouw

      Bestuurssecretaris en Beleidsmedewerker HRM

      ‘Ik ben een mensenmens en zorgen voor elkaar is belangrijk. Zorgen voor veiligheid en een goede werkplek maar ook voor verbinding en goede gesprekken met elkaar. Het wezen van een organisatie zijn niet het gebouw en de bakstenen maar de mensen.’

    • Willy Terlouw

      Willy Terlouw

      Beleidsmedewerker Financiën

      ‘Een luisterend oor en aandacht voor elkaar. Dat typeert voor mij het samenwerkingsverband. En daarbij hoort ook dat alle financiële middelen zo goed en eerlijk mogelijk worden verdeeld. Want achter de cijfertjes gaat het altijd om mensen en elk kind is belangrijk.’

    • Marlies Uijterschout

      Marlies Uijterschout

      Consulent TPO 2 Noord/Oost/Binnenstad

      “Elk kind is anders en heeft soms iets specifieks nodig in de onderwijssituatie om zich te kunnen ontwikkelen. Samen met school en ouders wil ik tot een goede analyse komen van wat nodig is en ook samen bedenken hoe en óf dat met deze school en deze leerkracht gerealiseerd kan worden."

    • Sanne Verbruggen

      Sanne Verbruggen

      Consulent TPO 3 Zuid/Zuidwest

      '“Elk kind verdient zijn mooiste versie van de wereld om hem heen”. Ik wil daar graag aan bijdragen! Daarbij zie ik de kracht van de samenwerking met scholen, ouders en andere kernpartners. Door de tijd te nemen om echt te kunnen “zien en horen” wat er nodig is en stil te staan bij dat wat een kind nodig heeft, kunnen we gezamenlijk met de handen “ineen” bergen verzetten!'

    • Diete de Vos

      Diete de Vos

      Kwartiermaker hoogbegaafdheid

      ‘Ik draag graag op duurzame wijze bij aan een passende onderwijsplek voor alle leerlingen, ook die van de toekomst. Dit doe ik samen met collega’s, ouders, scholen en kernpartners. Want zoals een oud Afrikaans gezegde luidt: ’Wil je snel gaan, ga alleen. Wil je ver komen, ga samen.’

    • Suzanne van Wakeren

      Suzanne van Wakeren

      Beleidsmedewerker onderwijs en zorg

      'Goed voor elkaar staat voor mij voor het verbinden van onderwijs en jeugdhulp. Een goede verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp is van groot belang om alle kinderen goed mee te laten doen in het onderwijs. Een integrale kijk op wat kinderen nodig hebben: ouders, kind en professionals bepalen samen welke ondersteuning er nodig is op school en mogelijk ook thuis. Door de krachtige Utrechtse kernpartneraanpak - waarbij de jeugdgezondheidszorg (GGD), het buurtteam, leerplicht en het samenwerkingsverband rondom de school staan - kan er preventief en waar nodig integraal gewerkt worden.
      Doen wat nodig is en goed voor elkaar staat voor mij voor het organiseren van integraal maatwerk voor elk kind.'

    De scholen

    Bekijk op de kaart hieronder alle scholen van het SWV Utrecht PO.

    Kernpartneraanpak

    In de stad Utrecht werkt het SWV Utrecht PO met haar kernpartners aan Passend Onderwijs. Dit noemen we de kernpartneraanpak. Het betekent dat we onderwijs en zorg samen met onze partners zo dicht mogelijk op de school en in de wijk van de leerling organiseren. Kernpartners van de Utrechtse basisscholen zijn het BuurtteamJeugdgezondheidszorgLeerplicht en het SWV Utrecht PO.

    Alle kernpartners hebben hun eigen rol en taak. Leerplicht zorgt dat leerlingen naar school gaan. De jeugdgezondheidszorg zorgt dat kinderen gezond en veilig opgroeien. Het buurtteam zorgt dat de opvoeding zo goed mogelijk verloopt. Het SWV Utrecht PO ondersteunt scholen om de schoolloopbaan van hun leerlingen goed te laten verlopen.

    Samen spannen we ons in om ouders en hun kinderen zo goed en dichtbij als mogelijk te helpen en te ondersteunen.

    Ondersteuningsplanraad

    De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat er door het SWV Utrecht PO een ondersteuningsplanraad moet worden ingesteld. De ondersteuningsplanraad (OPR) is een medezeggenschapsorgaan binnen SWV Utrecht PO. De OPR bestaat voor de helft uit personeel en voor de helft uit ouders en is een gesprekspartner voor het bestuur van SWV Utrecht PO. De belangrijkste taak van de OPR is om instemming te geven aan het ondersteuningsplan.

    De leden van de OPR zijn afgevaardigd door de medezeggenschapsraden van de besturen binnen SWV Utrecht PO. Een OPR-lid hoeft geen lid van een MR of GMR te zijn. De vergaderingen van de OPR zijn openbaar. Belangstellenden kunnen zich vooraf melden bij de voorzitter en de verslagen zijn te vinden op de website .

    Een OPR-lid kijkt met de blik van een ervaringsdeskundige naar het beleid en de plannen die worden gemaakt en volgt de uitvoering van deze plannen op de scholen. Tijdens de OPR-vergaderingen (zo’n 2 tot 6 per jaar) worden beleidsstukken gedeeld waarover de OPR een mening vormt. Soms is daarvoor overleg nodig met de achterban; ouders en personeel. Wat vinden zij belangrijk, waar liggen de knelpunten en wat zijn goede initiatieven?

    De OPR praat en denkt boven-bestuurlijk mee, adviseert het bestuur van SWV Utrecht PO over het ondersteuningsplan en verleent hierop de uiteindelijke instemming.

    Link naar contactgegevens: OPR@swvutrechtpo.nl

    Verslagen, statuten en overige documenten vind je op de pagina van de OPR.

    Vacatures

    Op dit moment hebben wij geen openstaande vacatures. Het sturen van een open sollicitatie staat je altijd vrij.