Roos Evers is intern begeleider op de Drie Koningenschool
Binnen het samenwerkingsverband kijken we wat een kind nodig heeft en hoe je dat als school kunt vormgeven. Daarbij kijk ik ook altijd wat er haalbaar is voor onze school. Zo schep je realistische verwachtingen en kom je samen tot een goed plan.
Het samenwerkingsverband kijkt goed hoe een school werkt en in elkaar zit en zet vervolgens in op zaken die ook echt werken. Zo werkt onze school bijvoorbeeld volgens het EDI principe; Effectieve Directe Instructie. Het samenwerkingsverband sluit daar goed op aan qua interventies en daarmee ook op de filosofie van onze school. Dat werkt heel prettig en constructief.
Ik hoef als intern begeleider niet een soort drempel over voordat ik een hulpvraag stel. Elke vraag wordt binnen het samenwerkingsverband goed en voortvarend opgepakt. Vervolgens gaan we met elkaar kijken wat mogelijk werkt. En als dat toch niet lukt, mag dat ook. Dan gaan we gewoon iets anders doen. Een mooie manier van samen leren en ontwikkelen.
Een van de uitdagingen is om nog meer in te gaan zetten op de lange termijn. Zowel voor het kind als voor de leerkracht en de school. We moeten onze kennis en ervaring verder gaan verduurzamen en borgen. Ik leer veel binnen het samenwerkingsverband en dat wil ik binnen de school doorgeven, bijvoorbeeld door leerkrachten op bepaalde gebieden te coachen.
Ik heb orthopedagogiek gestudeerd en ben altijd al geïnteresseerd geweest in verdieping. Dat komt ook goed tot uiting in mijn werk als intern begeleider. Ik werk nu 10 jaar op deze school waarvan 3 jaar als intern begeleider.
Wat het voor mij vooral mooi maakt, is dat ik een zorgleerling lang kan volgen. Ik mag dat hele proces meemaken en voeg bovendien waarde toe aan zijn of haar ontwikkeling. En niet alleen voor een week, een maand of een heel schooljaar maar ook voor de lange termijn.