Categorieën
Nieuws

Kennisdeling | Netwerkleren ‘leren van gedrag’

Ben jij op zoek naar oplossingen voor het omgaan met complex gedrag van leerlingen? 

Ben je benieuwd naar kennis en ervaringen  van onderzoekers en collega’s? 

Heb je zelf expertise en succeservaringen rondom gedrag die je wilt delen? 

Leren, ontwikkelen en reflecteren doe je niet alleen. Het is de kunst om verbindingen aan te gaan met mensen die je verder kunnen helpen met de vraagstukken waar je voor staat. Aan de hand van deze verbindingen bouw je aan een leernetwerk dat je kan ondersteunen bij vragen die je tegenkomt in het dagelijks werk. Het maakt je sterker, professioneler en je weet dat je niet de enige bent met vragen. 

In de afgelopen jaren heeft de Prof. Fritz Redlschool, vanuit het kennisplatform ‘leren van gedrag’, ontmoetingen georganiseerd tussen wetenschappers en leerkrachten en andere onderwijsprofessionals. Het doel van deze bijeenkomsten was het delen van kennis wat onderzoek heeft opgeleverd en het samen zoeken naar mogelijke antwoorden op vragen uit de onderwijspraktijk. Onderzoekers halen graag op welke vragen mensen uit het onderwijs bezig houden en omgekeerd is deze ontmoeting de gelegenheid vragen te stellen over wat onderzoekers inmiddels weten over kansrijke interventies.  

Het landelijke kennisplatform heeft op dit moment geen subsidie meer om op de oude voet door te gaan en daarom heeft het swv, op verzoek van het po besturenoverleg, besloten om deze kennisdelingsactiviteiten bij het swv onder te brengen. We maken hierbij gebruik van het opgebouwde netwerk en de ervaring die de Prof. Fritz Redlschool de afgelopen jaren heeft opgedaan vanuit het kennisplatform.

Je bent van harte uitgenodigd om aan te sluiten bij deze bijeenkomst(en) en samen te leren van gedrag.

Bijeenkomst #1

Wendy Nelen | Senior onderzoeker | Praktikon | Traumasensitief onderwijs

Deze keer delen we kennis met onderzoeker(s) van het consortium Traumasensitief Onderwijs die deelnamen aan het onderzoeksproject “Traumasensitief Onderwijs: implementatie van een traumasensitief klimaat in scholen door professionalisering van leerkrachten”.

Iedere dag komen leerlingen naar school om te leren. Voor veel leerlingen is het leven niet zonder zorgen. Mishandeling, scheiding, armoede en andere vormen van stress in de directe leefomgeving kunnen een destructieve impact hebben op het leren en gedrag van leerlingen. Voor deze leerlingen kunnen leerkrachten en andere onderwijsprofessionals het verschil maken: de school als baken van veiligheid, rust en vertrouwen voor iedere leerling.

Er is  onderzocht wat bekend is uit de literatuur en praktijk over het succesvol implementeren van traumasensitief onderwijs in de praktijk. Daarnaast is onderzocht wat het effect is van de implementatie van traumasensitief onderwijs op leerkrachtcompetenties, relatie leerling-leerkracht, klassenklimaat en op de symptomen van trauma, mentale gezondheid, veerkracht en zelfregulatie van leerlingen.

Verkregen inzichten, ervaringen en ideeën uit het onderzoeksproject worden in overdraagbare vorm teruggekoppeld naar de praktijk en op deze bijeenkomst gaan we met elkaar in gesprek over wat zou kunnen helpen.

Woensdag 15 maart 2023 – 15.00 tot 17.00 uur

Prof. Fritz Redlschool – Heidelberglaan 100 in Utrecht

Meld je via deze link aan voor één of meerdere bijeenkomst of registreer je om op de hoogte gehouden te worden over komende bijeenkomsten.

Bijeenkomst #2

Nouchka Tick | ontwikkelingspsycholoog en onderzoeker | Universiteit Utrecht | Key2Teach: van Relatie naar Gedrag

Worstel je weleens met moeilijk gedrag in de klas en hoe je hier op een goede manier mee om moet gaan? Zijn er specifieke leerlingen waar je soms een beetje moe van wordt, met wie je het lastig vindt een goede relatie te ontwikkelen of waarbij het niet altijd lukt om positief te blijven? In het coachingsprogramma Key2Teach staan deze thema’s en gevoelens van emotionele belasting centraal. Key2Teach helpt leerkrachten om belangrijke inzichten te krijgen en vaardigheden te oefenen, en is in zowel regulier als speciaal onderwijs op effectiviteit onderzocht. Tijdens de ontmoeting worden inhoud en effectiviteit van Key2Teach besproken en wordt met onderdelen van Key2Teach geoefend.  

Woensdag 7 juni 2023 – 15.00 tot 17.00 uur

Prof. Fritz Redlschool – Heidelberglaan 100 in Utrecht

Meld je via deze link aan voor één of meerdere bijeenkomst of registreer je om op de hoogte gehouden te worden over komende bijeenkomsten.